Dunia pendidikan dewasa memasuki era
dunia media, di mana kegiatan pembelajaran menuntut dikuranginya metode ceramah
dan diganti dengan pemakaian banyak media. Lebih-lebih pada kegiatan
pembelajaran saat ini yang menekankan pada keterampilan proses dan aktif
learning, maka kiranya peranan media pembelajaran (yang dalam uraian
selanjutnya sering disebut media), menjadi semakin penting. Dalam kaitannya
dengan fungsi media pembelajaran, dapat ditekankan beberapa hal berikut ini:
sebagai alat untuk membuat pembelajaran yang lebih efektif, mempercepat proses
belajar, meningkatkan kualitas proses belajar-mengajar, mengkongkretkan yang
abstrak sehingga dapat mengurangi terjadinya penyakit verbalisme. Perencanaan
dalam pembuatan media meliputi: Identifikasi kebutuhan dan karakteristik siswa,
Perumusan tujuan, memilih, merubah dan merancang media pembelajaran, perumusan
materi, pelibatan siswa dan evaluasi (Evaluation). Untuk mengembangkan
media pembelajaran perlu diperhatikan prinsip VISUALS, yang dapat digambarkan
sebagai singkatan dari kata-kata: Visible: mudah dilihat, Interesting:
menarik, Simple: sederhana, Useful: isinya berguna/bermanfaat, Accurate:
Benar (dapat dipertanggungjawabkan), Legitimate: masuk akal/sah, Structured:
terstruktur/tersusun dengan baik. Beberapa media yang dapat dibuat dan
dipergunakan dalam pembelajaran ekonomi antara lain: flipchart, flannel
graph, flash card, barang bekas, powerpoint dan lain-lain.
Pelajar belajar dengan
lebih efektif berdasarkan kecerdasan minda. Kecerdasan minda pula bermaksud
kebolehan berfikir secara efektif, membuat generalisasi serta memilih untuk
mengambil sesuatu tindakan terhadap satu situasi yang bermasalah. Kecerdasan
minda seseorang itu berubah-ubah berdasarkan rangsangan dan pengalaman yang
diterimanya. Oleh itu, guru berperanan untuk merangsang minda pelajar dan
membolehkan mereka menginterpretasi mesej yang ingin kita sampaikan melalui
rangsangan dengan cara yang positif agar pembelajaran berlangsung dengan
berkesan. Sesi pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah yang mewujudkan
iklim humor ini akan memastikan suasana pengajaran dan pembelajaran yang
menyeronokkan serta lebih mudah difahami dan kekal dalam ingatan.
Pengajaran yang
Berkesan
Para penyelidik di Barat
berpendapat menyelitkan unsur humor dalam pengajaran dan pembelajaran dapat
menyumbang kepada persekitaran pembelajaran. Hal ini dapat meningkatkan
perhatian dan motivasi di kelas serta dapat menggalakkan pelajar supaya
berfikir secara lebih kreatif dan terbuka kepada idea-idea baharu. Humor dapat
membantu pelajar untuk belajar menaakul (membuat pertimbangan menggunakan
akal), mendengar dengan baik dan menghargai masyarakat. Oleh yang demikian,
sewaktu merancang aktiviti dalam rancangan pengajaran, guru harus
mempertimbangkan hal-hal yang berikut:
a.
Pengajaran
itu membolehkan pelajar memperoleh kemahiran, pengetahuan dan sikap yang telah
ditetapkan.
b.
Pengajaran
mestilah seronok dan digemari pelajar.
c.
Pengajaran
tersebut melibatkan penyertaan pelajar secara interaktif dengan menggunakan
teknik pembelajaran yang pelbagai.
Yang berikut ialah beberapa cara atau
bahan yang boleh digunakan untuk menyelitkan humor dalam pengajaran:
- Jenaka
- Penggunaan lagu-lagu dan musik
- Cerita lucu
- Pantun jenaka dan pantun
kanak-kanak
- Komen lucu
- Kaedah pencerita yang dramatik
- Sindiran
- Penggunaan bahan kartun atau
karikatur
- Video
- Aksi (lakonan)
- Bahan komik daripada surat kabar
dan majalah
Kesimpulan
Cabaran
utama dalam kajian ini bergantung kepada kreativiti guru untuk menggunakan
bahan yang menarik untuk menyampaikan pengajaran mereka. Strategi seperti ini
memerlukan perancangan yang mendalam dan kepekaan guru untuk sentiasa membuka
mata bagi mencari bahan yang boleh digunakan untuk pengajaran. Cabaran kedua
terletak kepada personaliti guru serta hubungan mereka dengan pelajar terutama
sekali dalam mengaplikasikan kaedah guru.

tinggalkan cara mengajar yang biasa saja, beralihlah ke pembelajaran dengan media kreatif
BalasHapusArtikel yang menarik